Elektromos szervokormány on-line súrlódásbecslő algoritmus fejlesztése (Thyssenkrupp)
Manapság szinte minden modern autóban megtalálható az
elektromos kormányrásegítő rendszer (EPAS – Electric Power Assisted Steering),
mely segíti a vezetőt az autó irányításában biztosítva ezáltal a megfelelő
vezetési élményt.
A korábban elterjedten használt hidraulikus rendszerhez (HPAS – Hydraulic Power Assisted Steering) képest az elektromos rendszerekben a rásegítést egy villanymotor segítségével oldják meg, melynek nyomatéka tág határok között szabadon meghatározható. A villanymotor vezérlését végző ECU-n futó vezérlő SW révén a rásegítés mértéke könnyen szabályozható , így sokkal több és intelligensebb vezetőt segítő funkció valósítható meg. A Thyssenkrupp Component Technology Hungary által fejlesztett EPAS rendszerekben úgynevezett oszlopnyomaték szabályozó (CTC – Column Torque Controller) eljárást alkalmazunk a rásegítő nyomaték kiszámítására. Ennek egyik legnagyobb előnye, hogy a vezető által a kormányon érzendő nyomaték közvetlenül beállítható.
A mechanikai súrlódás kompenzálása kiváltképp fontos feladat a tetszőleges kormányérzet hangolhatóságának biztosítása érdekében. Egy adott kormányrendszer élettartama során ez a súrlódás változik, melyre egy adaptív súrlódásbecslő algoritmussal szükséges készülnünk. Jelen diplomamunka témája egy ilyen adaptív állapotbecslő tervezését, implementálását és valós rendszeren történő kipróbálását foglalja magában.
A munkához a Thyssenkrupp Component Technology Hungary Kft. szakmai konzulenst, technikai hátteret és eszköztárat biztosít. A munkavégzés helye a cég budapesti telephelye.