Vasúti irányítórendszerek rendszerarchitektúráinak vizsgálata

Konzulens:
Rácz György
Kölső konzuelns:
Horváth Kristóf
External supervisor e-mail:
horvath.kristóf@simonyi.bme.hu
Tárgy:
Önálló laboratórium 1 - Irányítórendszerek főspecializáció, MSc Vill.
Hallgatói létszám:
1
Folytatás:
Szakdolgozat / Diplomaterv
Leírás:

Az elmúlt két évtizedben a magyar vasútüzemek körében egyre fontosabbá vált a vasútautomatizálást megvalósító, részben autonóm rendszerek fejlesztése. Az európai CENELEC vasúti szabványcsalád szerinti SIL4 (Safety Integrity Level) biztonsági kategóriának megfelelő tervezés és gyártástechnológia elkerülhetetlen.

A vasútautomatizálási rendszerek egyik legfőbb alkotóeleme a biztosítóberendezés. A jelenlegi biztosítóberendezések 95%-a még mechanikus vagy elektromechanikus (relés) logikával rendelkezik, melyek már 50 éve szolgálják a magyar vasutakat. A jelfogós biztosítóberendezések kialakításuk miatt kevés funkciót képesek megvalósítani és a rendelkezésre állásuk az idő előrehaladtával folyamatosan csökken. Ebből kifolyólag előtérbe kerül a tisztán elektromos biztosítóberendezések fejlesztése, mely új lehetőségeket és megoldásokat nyújtanak a vasúti forgalom zavartalan és hatékony lebonyolítása számára.

Az önálló labor keretében elvégzendő feladat az elektronikus biztosítóberendezések heterogén multiprocesszoros rendszer formájában történő megvalósításának vizsgálata. A tanulmány a rendszer architektúra különböző absztrakciós szintjeit és azoknak kapcsolatait hivatott bemutatni, kezdve a megvalósítandó vasúti funkcióktól egészen a rendszer komponens tervekig. A tervezési koncepció készítésekor figyelembe kell venni a piacon megtalálható elektronikus biztosítóberendezések architektúráját és illeszthetőségét.