3D nyomtatás - érdekes elméleti és gyakorlati problémák

Konzulens:
Dr. Várady Tamás László
Tárgy:
Önálló laboratórium - Szoftverfejlesztés és rendszertervezés specializáció, BSc Info.
Önálló laboratórium - Irányítórendszerek ágazat, BSc Vill.
Önálló laboratórium 1 - Vizuális informatika főspecializáció, MSc Info.
Önálló laboratórium 2 - Vizuális informatika főspecializáció, MSc Info.
Önálló laboratórium 1 - Intelligens beágyazott mecha. rendsz. szakir., MSc Mecha.
Hallgatói létszám:
4
Folytatás:
Szakdolgozat / Diplomaterv
PhD
TDK dolgozat
Leírás:
A 3D nyomtatás napjaink egyik legizgalmasabb technológiája, amely segítségével számítógépes geometriai modellekből komplex három dimenziós tárgyakat lehet létrehozni. Az Interneten számtalan 3D-s cikk és videó található; az érdeklődőknek érdemes a wikipédia összefoglalóját elolvasni [1], továbbá a 3D SzGA tárgy 3D nyomtatásról szóló slide-jait megtekinteni [2]. Mélyebb ismereteket nyújt a [3]-as áttekintő cikk.

A 3D nyomtatás komplex geometriai modellezési algoritmusokon alapul. A látványos demók és videók ellenére, számos érdekes algoritmikus probléma maradt, amelyek megoldása által a nyomtatás minőségét és hatékonyságát jelentősen javítani lehet. Jelen önálló labor ilyen kérdések kutatásával és fejlesztésével foglalkozik, többek között: gyárthatósági feltételek vizsgálata, támaszstruktúrák optimalizálása kívül és belül, CAD modellekből előállított nyomtatható modellek létrehozása (shelling, offsetting) stb.

A BME IIT és az amerikai FormLabs cég 2018 nyarán egy együttműködési szerződést kötött, amely keretén belül a tanszék kapott egy Form 2, sztereolitográfián alapuló 3D nyomtatót [4,5]. Ez egy különleges lehetőség, hiszen ily módon a hallgatók megismerkedhetnek state-of-the-art software és hardware megoldásokkal, maguk is nyomtathatnak tárgyakat, sőt, a gyakorlatban is kipróbálhatják az általuk fejlesztett új algoritmusokat.   

Az önálló laboratórium munkáját Várady Tamás és Salvi Péter irányítja.

Ajánlott irodalom:
[3] M. Livesu et al.: From 3D Models to 3D Prints: an Overview of the Processing Pipeline, Computer Graphics Forum, Vol 36, No 2, 2017, pp 537-564


Követelmények: számítógépes grafika alapismeretek, érdeklődés a 3D számítógépes geometria iránt, programfejlesztési készség.