Elektronikus szervokormány stabilizáló szabályozójának áttervezése ripple kompenzáció megvalósítására (Thyssenkrupp)

Konzulens:
Dr. Kiss Bálint
Kölső konzuelns:
Dr. Fazekas Csaba
External supervisor e-mail:
csaba.fazekas@thyssenkrupp.com
Tárgy:
Önálló laboratórium 1 - Irányítórendszerek főspecializáció, MSc Vill.
Önálló laboratórium 2 - Irányítórendszerek főspecializáció, MSc Vill.
Önálló laboratórium 1 - Intelligens beágyazott mecha. rendsz. szakir., MSc Mecha.
Hallgatói létszám:
1
Folytatás:
Szakdolgozat / Diplomaterv
Leírás:
Manapság szinte minden modern autóban megtalálható az elektromos kormányrásegítő rendszer (EPAS – Electric Power Assisted Steering), mely segíti a vezetőt az autó irányításában biztosítva ezáltal a megfelelő vezetési élményt. 
A korábban elterjedten használt hidraulikus rendszerhez (HPAS – Hydraulic Power Assisted Steering) képest az elektromos rendszerekben a rásegítést egy villanymotor segítségével oldják meg, melynek nyomatéka tág határok között szabadon meghatározható. A villanymotor vezérlését végző ECU-n futó vezérlő SW révén a rásegítés mértéke könnyen szabályozható , így sokkal több és intelligensebb vezetőt segítő funkció valósítható meg. A Thyssenkrupp Component Technology Hungary által fejlesztett EPAS rendszerekben úgynevezett oszlopnyomaték szabályozó (CTC – Column Torque Controller) eljárást alkalmazunk a rásegítő nyomaték kiszámítására. Ennek egyik legnagyobb előnye, hogy a vezető által a kormányon érzendő nyomaték közvetlenül beállítható.

A ripple az EPAS rendszerben megjelenő oszcilláció. Ahogyan a villanymotor forog, különböző okok miatt (pl. indukció, motor architektúrája) felharmonikus nyomatékok jelennek meg a megvalósult motor nyomatékban, melyeket a vezető nyomatékhullámosságként érzékel a vezetés közben. Ezeket a zavaró nyomatékhullámosságokat minél jobban el kellene nyomni a szabályozási körben, hogy a vezetőt ne zavarják. Ennek egyik lehetséges módja, hogy a EPAS rendszer modelljébe belefoglaljuk a ripple hullámosságot is és így a oszlopnyomatékszabályozó beállítható úgy, hogy modellezett ripple hullámosságot elnyomja a eredeti szabályozási cél teljesítése mellett. Ehhez meg kell vizsgálni a modell lehetséges kiterjesztéseit a ripple hullámosság leírásával, ill. meg kell vizsgálni, hogy milyen módon lehet a mért jelekből identifikálni az elnyomandó ripple hullámosságot. Jelen diplomamunka a fent említett kompenzáció elméleti megvalósíthatóságát és gyakorlati kipróbálását foglalja magában. 

A munkához a Thyssenkrupp Component Technology Hungary Kft. szakmai konzulenst, technikai hátteret és eszköztárat biztosít. A munkavégzés helye a cég budapesti telephelye.

Tanulmányi előkövetelmények: szabályozástechnikai ismeret, MATLAB/Simulink ismerete.