1:5 méretarányú 4-kerék meghajtású elektromos járműmodell moduláris, rugalmasan bővíthető irányítási rendszerének kialakítása autonóm járműirányítási kísérletek megvalósítása céljára

Konzulens:
Dr. Harmati István
Külső konzulens vagy kontakt:
Dr. Soumelidis Alexandros – Kisari Ádám (SZTAKI)
External supervisor e-mail:
soumelidis@sztaki.mta.hu, kisari.adam@sztaki.hu
Tárgy:
Önálló laboratórium - Irányítórendszerek ágazat, BSc Vill.
Önálló laboratórium 1 - Irányítórendszerek főspecializáció, MSc Vill.
Önálló laboratórium 2 - Irányítórendszerek főspecializáció, MSc Vill.
Hallgatói létszám:
1
Folytatás:
Szakdolgozat / Diplomaterv
Leírás:

A SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutató Laborjában autonóm járműirányítási projektjeinek támogatására fejlesztünk egy 4-kerék meghajtású 1:5 méretarányú elektromos járműmodellt. A cél, hogy a valós járművön végzett autonóm járműkísérletekkel párhuzamosan legyen egy kisebb költséggel és kockázattal működtethető, de a szimuláción túlmutató platform. A valós autonóm járművünk egy elektromos Nissan Leaf személygépkocsi, és a közeljövőben egy Lexus RX450h típusú hibrid személygépkocsit alakíttatunk át egy profi céggel autonóm járművé. Ezekkel autonóm kísérleteket csak zárt tesztpályán (pl. a zalaegerszegi ZalaZone pályán) végezhetjük. Ezzel szemben az 1:5 méretarányú modellel (bár ez sem veszélytelen), sokkal lazább szabályok mellett végezhetünk kísérleteket. Azok számára, akik a modell-platformon fejlesztenek, sikerek esetén megadatik a lehetőség, hogy megoldásaikat a való járműplatformokon is kipróbálhassák.

Az 1:5méretarányú modellen jelenleg készen van a hajtás (4 db PMS kerékagy-motor m ónálló elektronikákkal), a power management (LiPol akkumulátorok), a kormány-szervo (amellyel még nem vagyunk teljesen elégedettek), mindez CAN hálózatba kötve. Elkészült egy 1-2 cm-es pontosságot megvalósító GNSS egység és IMU. 

Ennek során a következő feladatokat tüzzük ki  célul:

·         A járműmodell rendszerszintű, valamint a hajtás,  kormányzás és energiaellátás rendszereinek alkalmazási szintű megismerése.

·         Fedélzeti mikroszámítógép és kommunikációs hálózat (CAN) hardver- és alapszoftver rendszerének kialakítása.

·         Alapvető irányítási funkciók – hajtás, fékezés, kormányzás – irányítástechnikai tervezése és implementálása a fedélzeti számítógépen.

·         A jármű pozíciójának, mozgásállapotának mérésére szolgáló mérőeszköz rendszerbe illesztése.

·         Autonóm irányítási feladatok, szabályozások megoldását célzó séma kidolgozása az adott platformra.

·         A rendszer működésének demonstrálása egy alapvető irányítási feladat megoldásával.

A feladat megvalósítása során mintaként kell tekinteni a labor által autonóm funkcionalitással kibővített Nissan Leaf alapú járműirányítási kísérleti platformban alkalmazott megoldásokat.