1:5 méretarányú 4-kerék meghajtású elektromos járműmodell moduláris, rugalmasan bővíthető irányítási rendszerének kialakítása autonóm járműirányítási kísérletek megvalósítása céljára
A SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutató Laborjában autonóm járműirányítási projektjeinek támogatására fejlesztünk egy 4-kerék meghajtású 1:5 méretarányú elektromos járműmodellt. A cél, hogy a valós járművön végzett autonóm járműkísérletekkel párhuzamosan legyen egy kisebb költséggel és kockázattal működtethető, de a szimuláción túlmutató platform. A valós autonóm járművünk egy elektromos Nissan Leaf személygépkocsi, és a közeljövőben egy Lexus RX450h típusú hibrid személygépkocsit alakíttatunk át egy profi céggel autonóm járművé. Ezekkel autonóm kísérleteket csak zárt tesztpályán (pl. a zalaegerszegi ZalaZone pályán) végezhetjük. Ezzel szemben az 1:5 méretarányú modellel (bár ez sem veszélytelen), sokkal lazább szabályok mellett végezhetünk kísérleteket. Azok számára, akik a modell-platformon fejlesztenek, sikerek esetén megadatik a lehetőség, hogy megoldásaikat a való járműplatformokon is kipróbálhassák.
Az 1:5méretarányú modellen jelenleg készen van a hajtás (4 db PMS kerékagy-motor m ónálló elektronikákkal), a power management (LiPol akkumulátorok), a kormány-szervo (amellyel még nem vagyunk teljesen elégedettek), mindez CAN hálózatba kötve. Elkészült egy 1-2 cm-es pontosságot megvalósító GNSS egység és IMU.
Ennek során a következő feladatokat tüzzük ki célul:
· A járműmodell rendszerszintű, valamint a hajtás, kormányzás és energiaellátás rendszereinek alkalmazási szintű megismerése.
· Fedélzeti mikroszámítógép és kommunikációs hálózat (CAN) hardver- és alapszoftver rendszerének kialakítása.
· Alapvető irányítási funkciók – hajtás, fékezés, kormányzás – irányítástechnikai tervezése és implementálása a fedélzeti számítógépen.
· A jármű pozíciójának, mozgásállapotának mérésére szolgáló mérőeszköz rendszerbe illesztése.
· Autonóm irányítási feladatok, szabályozások megoldását célzó séma kidolgozása az adott platformra.
· A rendszer működésének demonstrálása egy alapvető irányítási feladat megoldásával.
A feladat megvalósítása során mintaként kell tekinteni a labor által autonóm funkcionalitással kibővített Nissan Leaf alapú járműirányítási kísérleti platformban alkalmazott megoldásokat.